Bildkort
HABITAT och SAGA
Bildkort – Habitat och Saga © Christian Gronau & Ely Raman – OH-Verlag
OH och PERSONA
Bildkort – OH och Persona © Ely Raman & OH-Verlag
PERSONITA
Personita © Ely Raman, Marina Lukyanova & OH-Verlag
COPE och MYTHOS
Cope © Marina Lukyanova, Oftra Ayalon, Moritz Egetmeye – Mythos © Ely Raman & OH-Verlag
Bildkorten sätter fart på fantasin
Till Pennvässaren är olika bildkort kopplade. Bildkorten i serien kan beställas här.
Bildkorten fungerar som en språngbräda för fantasin och kommer till nytta både i berättelsebygge och när gestaltande ögonblicksbilder eller dikter formuleras.
Bildkorten tar aldrig slut
Bildkorten kan kombineras i all oändlighet, skapar hela tiden nya associationer och tar därför aldrig slut. Dessa bildkort är inte skapade för skolbruk, och kanske är det därför de fungerar så väl just där.
Spelplaner
Pennvässaren:
sid 32 – Skapa hinder / Spelplan 1 – kopieringsunderlag 7
sid 44 – Den röda tråden / Spelplan 2 – kopieringsunderlag 10
sid 54 – Den röda tråden / Spelplan 3 – kopieringsunderlag 12
sid 64 – Sällskapsspel / Spelplan 4 – kopieringsunderlag 15
Läs ett par sidor i Pennvässaren
Här finns några sidor från Pennvässaren som visar hur vi kan använda bildkorten.
Spela så här
Bild: Spelplan Pennvässaren
Välj spelplan 2. Lägg ett antal bildkort från de olika kategorierna upp och ner framför dig. Tag upp ett Personakort. Placera kortet på spelplanens ansikte under start. Här har vi använt Persona- Saga- OH- och Habitat-kort.
Start
Tag upp ytterligare ett kort. Placera detta på frågetecknet under start. De båda startkorten beskriver huvudkaraktären, vem han är och vilken situation han lever i.
Start och mål – början och slut
Tag upp slutkortet. Lägg det på glasstruten vid mål. Mjukglassen (Lumumma/Maluma) symboliserar det lyckliga slutet och den hårda struten (Takete) symboliserar det olyckliga. Huvudkaraktärens dilemma, längtan och mål kan anas när vi kopplar samman slutbilden med startpunktens bildkort.
Vem är huvudkaraktären och vad vill han?
Vi låter start- och målkorten leda våra tankar vidare. Var bor huvudkaraktären? Hur gammal är han? Vad längtar han efter? Varför längtar han?
Bild: Spelplan Pennvässaren
Vad vill huvudkarakären på den här spelplanen?
Vi kan ana vad huvudkaraktären vill. Bilden från vedbacken säger oss att killen kanske måste jobba väldigt hårt. Att killen vill vara tillsammans med sina kompisar och lyssna på musik – i stället för att jobba, det visar oss slutkortet.
Vad heter huvudkaraktären?
Om vi vill ge karaktären ett namn kan vi hitta på ett som inte finns. Kanske heter killen i denna berättelse Glenno?
(Klasskamraters namn inte bör användas i berättelserna.
Börja berätta berättelsen
Glenno planerar att ta sig till sina kompisar ikväll. De ska till stranden och grilla. Han börjar alltså “gå” mot sitt mål. Det är inte lätt, han smyger ut genom källarfönstret…
Ta upp hinderkortet när huvudkaraktären börjat gå mot sitt mål
Vad är det som kommer att sätta “stopp” för Glenno på vägen mot målet? Precis när vi tar upp hinderkortet säger vi “MEN”… och vi hjälper oss själva att finna problemet.
Hinder
Hinderkortet visar en såningsman. Utifrån detta motiv associerar vi fritt. “MEN” … hans pappa upptäcker honom och skickar ut Glenno på åkern för att så.
Bild: Spelplan/Pennvässaren / www.bildkort.nu
Startkort och hinderkort © Ely Raman. Målkort © Christian Gronau – OH-verlag
Lösning
Lösningen på hindret kan hämtas någonstans i hinderbilden, men lösningen kan också finnas inom huvudkaraktären själv – kanske en egenskap. Lösningen kan även komma från något/någon som finns framme vid mål. Kanske kommer kompisgänget in i berättelsen i rätt ögonblick och “räddar” Glenno? En stunds resonemang kring bildkorten är spännande.
Hur slutar berättelsen?
Kommer berättelsen att sluta lyckligt? Ja, vi hoppas det, men huvudkaraktären har inte nått fram till sin slutpunkt än. Vi vet vad Glenno vill, vilket mål han har. Han kan nå fram till sitt mål (lyckligt slut) eller komma väldigt nära, men ändå inte riktigt ända fram… (olyckligt slut). Det olyckliga slutet innebär att berättelsen slutar i ett hinder – ett “stopp” – och huvudkaraktären snubblar och faller precis före målsnöret, vilket symboliseras av målrutans glassrån/Takete.
Återanvänd bildkorten!
Samma bildkort kan nu användas på nytt. De kan byta plats och en helt ny berättelse skapas. Läsa bildkort tar aldrig slut eftersom de går att kombinera i oändlighet.
Spela ett sällskapsspel med bildkort!
Berättelse tillsammans med spelregler finns att läsa på sidan 64 i Pennvässaren. Spelplan 4. Kopieringsundelag 15.
Bild: Spelplan 4/Pennvässaren
Fler övningar med bildkort.
Pennvässaren:
sid 24 – Bildkort i textram / övn 6
sid 61 – Dilemma i ord och bild / övn 20
sid 100 – Skapa en gemensam huvudkaraktär / övn 32
sid 129 – Vandra in i en bild / övn 46
sid 141 – Alla sinnen / övn 52
sid 163 – Sällskapsspel / övn 58
sid 165 – Inre monolog / övn 60
sid 177 – Persona- och symbolkort / övn 62
sid 181 – Finn en berättelse i konstverket / övn 63
Kopieringsunderlag finns till flera av övningarna.