Bakgrund
14 november, 2022 2024-06-06 23:06Bakgrund
Undervisa så alla vill skriva
Bakgrund
Mitt mål med PennvässarMetoden är att göra det möjligt för alla elever att lyckas bygga en berättelse med både spänning och röd tråd.
Här är berättelsen om hur PennvässarMetoden växte fram.
Mitt första möte med dramaturgin
Första gången jag kom i kontakt med ämnet dramaturgi var 1993, då jag gick en ettårig utbildning i TV- och videoproduktion. Jag hade valt att hoppa av min tjänst som mellanstadielärare för att byta bana.
Filmutbildningen innehöll en tvåveckorskurs i dramaturgi, ledd av dramaturgen/psykologen Urban Nordgård. Urban hade utbildats på Dramatiska Institutet av Ola Olsson, en av de pionjärer som på 70-talet introducerade kunskapen om den klassiska dramaturgin i Sverige.
Urban introducerade denna utvecklingskurva och vi prövade olika berättarverktyg avsedda för manusskrivare. Vi skapade karaktärer, sammanfattade en huvudkaraktärs väg mot sitt mål och skrev korta dialoger.
Verktygen jag använde bidrog till att jag plötsligt tyckte att det var både lätt och roligt att skriva fiktiva berättande texter. Under skolåren och på lärarutbildningen hade ingen kunnat hjälpa den som ville utveckla och förbättra sin historia. Detta upprörde mig. Varför skulle dramaturgins klargörande och viktiga kunskap förbli ett redskap endast för professionella manusförfattare? frågade jag mig.
Varför skulle dramaturgins klargörande och viktiga kunskap förbli ett redskap endast för professionella manusförfattare? frågade jag mig.
Metodik i kreativt skrivande
Jag bestämde mig för att försöka utveckla en metodik i kreativt skrivande med spelfilmen som utgångspunkt och efter utbildningen började jag fördjupa min kunskap i dramaturgi. Jag skapade förklaringsmodeller, skrivmallar, scheman och symboliska bilder för att alla skulle förstå.
Spelfilmen som utgångspunkt
Med spelfilmen som utgångspunkt hoppades jag att eleverna i skolan skulle komma vidare i sin språkliga utveckling, i sitt berättande – men framför allt önskade jag att de skulle känna glädje över att lyckas.
Först ut med scheman och skrivmallar
Min målsättning var att göra det möjligt för alla elever att lyckas bygga en berättelse med både spänning och röd tråd. Jag ville presentera de viktiga knepen för att känslan av att lyckas skulle dyka upp redan vid första försöket.
Eftersom ingen tidigare presenterat skrivmallar och scheman med detta syfte, var det inte enkelt att få ett förlag att tända på idén. Jag fortsatte därför med att ge ut mitt fortbildningsmaterial på eget förlag.
Lärarskrivarklubb på UR
Utbildningsradion engagerade mig år 2000. Lärarskrivarklubben blev en processinriktad fortbildning för lärare och fungerade som en community på webben. Lärare i Sverige och på svenska skolor i utlandet använde min skrivmetod för sin egen skrivutveckling och prövade metodik och övningar i sina klasser.
Förlag
Pennvässaren kom ut på Argument Förlag 2002. Så småningom köpte Studentlitteratur Arguments skolproduktion och Pennvässaren ingår därför numera i Studentlitteraturs utgivning.
Utvecklande samarbeten
Det vidgade textbegreppet - på riktigt
2003 började jag ett femårigt samarbete med Fredrik Holmberg, Filmpedagogerna. Vi mötte lärargrupper över hela landet med vår kompetensutveckling Det vidgade textbegreppet – på riktigt, där vi konkretiserade visionerna och tankarna kring skolans uppdrag att jämställa text och bild, bok och film. I dialog med Fredrik fick jag min kunskap i dramaturgi bekräftad och fördjupad. Frågetecken rätades ut och nya insikter tillfördes.
Skolprojekt Linné
Inför Linnéjubileet 2006 gav regeringen via Linnédelegationen i uppdrag åt Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik vid Uppsala universitet att skapa en serie Linnélektioner som en del av Skolprojekt Linné.
Skrivarkurser för allmänheten
Sedan 1998 har jag inbjudit till skrivarkurser för allmänheten i verkligheten och på webben. PennvässarMetoden hjälper även vuxna deltagare att skapa berättelser med en röd tråd och träna upp sin förmåga att gestalta för att fängsla sina läsare.
Läs mer om mina skrivarkurser för allmänheten på författarskola.se
Skapande skola
Mitt första uppdrag inom Skapande skola hade jag 2010. Sedan dess har jag besökt många skolor i landet med min skrivarverkstad. I samband med mina besök bjuder jag lärarna på en workshop utan extra kostnad.