Skapande Skola

En lustfylld väg
mot ökad måluppfyllelse

Skrivarverkstad som Skapande skola-projekt

Med min skrivarverkstad besöker jag skolor i hela landet. Vid varje besök ingår en kostnadsfri workshop för alla lärare som önskar delta.

För att skrivarverkstaden ska bli ett Skapande skola-projekt, kan bidrag sökas från Kulturrådet i januari-februari varje år.

Lotta Blomberg,

Trönningeskolan åk 1-3, Varberg:

“Vi har arbetat mycket med skrivande tidigare, men när Veronica kom och vi arbetade med hinderschemat förstod eleverna berättelsebygget på ett helt nytt sätt.”

Så tyckte lärarna på Lilla Alby skola i Sundbyberg om skrivarverkstaden

I videon här bredvid berättar rektor Anita Lidman på Lilla Alby skola i Sundbyberg om hur elever och lärare upplevt mitt besök på skolan under 24 dagar, då jag träffade åk 2-6 tre gånger och F-klass samt åk 1 två gånger.

Vill ni också få besök av mig, går det bra att söka bidrag från Kulturrådet i början av varje år.

I skrivarverkstaden presenterar jag Pennvässarmetodens kärna:

1. Kortfilm

Vi ser en kortfilm tillsammans och jämför det ”vanliga” berättandet och skrivandet med spelfilmens uppbyggnad. Den kunskap om film som eleverna har skaffat sig på fritiden blir värdefull.

2. Dramatisering

Vi dramatiserar korta historier för att skapa en gemensam upplevelse att använda som utgångspunkt när vi skriver berättelsen.

3. Struktur, röd tråd och skrivglädje

Var och en skriver en kort berättelse med början, händelseförlopp och slut. Med hjälp av en stödstruktur/skrivmall kan ALLA lyckas formulera en kort berättelse med röd tråd och känna sig nöjda med den. Lusten att fortsätta skriva väcks.

Hör två pedagoger samtala efter mitt besök i Varberg

Upplägg för olika åldersgrupper

Under första besök arbetar vi med följande:

  • Kortfilm med analys visar att uppbyggnaden av en spännande berättelse med början, händelseförlopp och slut är densamma i filmen som i det “vanliga” skrivandet.
  • Dramatiseringsövning bidrar till att eleverna kan göra berättarstrukturen till sin egen.
  • Dramatisering med rapping kring den röda tråden och dess självklarhet i berättelsen.
  • Skrivmall där förförståelsen via filmanalys och dramatiseringar gör att ALLA lyckas skriva en kort dramatisk berättelse med röd tråd.
  • Gemensam analys av elevtexter bidrar till att förståelsen av den dramaturgiska berättarstrukturen befästs.

Under första besöket arbetar vi med följande:

  • Kortfilm med analys utifrån den dramaturgiska kurvans matematiska struktur, som visar hur berättandets grammatik fungerar i det “vanliga” skrivandet.
  • Demonstration av den röda tråden och dess självklarhet i berättelsen.
  • Skrivmall utifrån de dramaturgiska hållpunkterna som gör att ALLA lyckas skriva en synopsis/ett berättelseskelett.
  • Gemensam analys av elevtexter bidrar till att förståelsen av den dramaturgiska berättarstrukturen befästs.

Under första besöket arbetar vi med följande:

  • Berättelsebygge utifrån leksaker och bruksföremål.
  • En huvudkaraktär vandrar längs den röda tråden mot sitt mål.
  • Barnen hjälps parvis åt att hitta på händelser utifrån föremålen.
  • Jag är sekreterare och läraren fotograferar berättelsebygget efter hand som nya föremål/händelser läggs till.
  • Läraren får den renskrivna berättelsen via mail. Text och foton kan bli en bok/ett häfte som läraren enkelt skriver ut i datorn eller en bildserie att visa via storbildsprojektorn.

Anna-Karin Larsson,

Gällstad skola åk 4-6, Ulricehamn:

“Pennvässaren är ett väldigt konkret material. Karaktärsschemat gör det så enkelt att skapa en personbeskrivning”

Orter och sammanhang har jag tidigare besökt

Skapande skola i olika kommuner:

Hedemora, Ulricehamn, Österbymo, Västerås, Huskvarna, Jönköping, Alvesta, Växjö, Eskilstuna, Kungsbacka, Lund, Halmstad, Borås, Mönsterås, Klippan, Huddinge, Varberg, Kungsbacka, Eslöv, Teckomatorp, Motala, Göteborg, Bollebygd, Värnamo, Luleå, Ysby, Lilla Edet, Trelleborg, Ljungby, Sävsjö, Oskarshamn, Täby, Märsta, Stockholm, Linköping, Norrköping, Motala, Gislaved, Skänninge, Tidaholm, Skara, Lidköping, Klippan, Lammhult, Karlskoga, Värnamo, Bollebygd, Holsbybrunn, Torshälla, Mjölby, Kil…

Fortbildning för lärare på olika orter:

Norsjö, Vetlanda, Mullsjö, Tranås, Umeå, Piteå, Uppsala, Hedemora, Mark, Ulricehamn, Karlshamn, Kalmar, Tranemo, Halmstad, Klockrike, Skövde, Hässleholm, Karlskrona, Växjö, Bredaryd, Vetlanda, Västervik, Gislaved, Norrköping, Skara, Lidköping, Mariestad, Motala, Hässleholm, Linköping, Osby, Klippan, Karlstad, Eslöv, Vimmerby, Kinna, Nybro, Sävsjö, Tranås, Södertälje, Helsingborg, Avesta, Falköping, Farsta, Skellefteå, Tjörn, Tyresö, Hylte, Lund, Höganäs, Karlskoga, Nässjö, Malmö, Malå, Bromölla, Hägersten, Åland…

Fortbildning för lärare i olika sammanhang

Högskolan i Jönköping, Mittuniversitetet Härnösand, Upptech Jönköping, Navet Science Center Borås, NO-biennalen Karlstad, NO-biennalen Falun, Södertälje Naturskola, Nationellt Centrum för biologi och bioteknik vid Uppsala universitet, Färnebofjärdens nationalpark, Universeum Göteborg, Vetenskapsfestivalen i Göteborg, Film i Jönköpings län, Film i Öst, Kultur i Väst, Mediacenter Umeå, Reaktor Sydost, Film i Värmland, Svenska Filminstitutet, Medioteket Stockholm, Piteå Norrlär, Lärarnas Riskförbund, Dyslexiföreningen…

Kontakta mig för mer information om Skapande Skola

Kontakt - Skapande skola

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Ladda hem gratis kopieringsunderlag

Bloggen: Smarta och fiffiga lektionsförslag